کتاب روابط ایران و واتیکان رونمایی شد

قم – ایرنا – وبینار رونمایی از کتاب روابط ایران و واتیکان نوشته پروفسور دونته سِه، به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و دفتر ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه و با ارتباط مستقیم با واتیکان برگزار شد.


به گزارش عصر سه‌شنبه مرکز خبر حوزه، مدیر حوزه‌های علمیه، رئیس مجمع کلیساهای شرق، سفیر ایران در واتیکان و مؤلف کتاب روابط ایران و واتیکان در این وبینار حضور داشتند.


آیت‌الله علیرضا اعرافی با اشاره به آغاز سال نوی میلادی و میلاد باسعادت حضرت عیسای مسیح (ع) گفت: در آغاز سال نوی میلادی حدود ۵۰ نامه برای سران مسیحیت در کشورهای مختلف و ۱۰ نامه برای بزرگان مسیحیت در ایران ارسال شد.


وی افزود: همان‌طور که این کتاب روابط کهن و ریشه.دار بین ایران و واتیکان را نشان می‌دهد، به فضل الهی امروز هم در ایران شاهد روابط خوب ایرانیان با مسیحیان هستیم.


مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در کتاب آسمانی و قرآن کریم ما نام قریب به ۳۰ پیامبر الهی آمده است که یکی از پرتکرارترین آنها نام مبارک حضرت عیسی مسیح می‌باشد.
وی بیان داشت: در شرایط امروز بشر تشکیل یک جبهه ارزشی متشکّل از ادیان ابراهیمی به‌ویژه اسلام و مسیحیت می‌تواند برای انسان‌ها گره گشا باشد.


اعرافی گفت: خوشبختانه در حوزه‌های علمیه ارتباط گیری با مراکز دینی سایر ادیان مهم شمرده شده و آثار علمی خوبی نیز در این راستا به چاپ رسیده است.


کاردینال ساندری رئیس مجمع کلیساهای شرق نیز گفت: مشتاق تداوم روابط خوبی که در گذشته تاکنون داشته ایم از طریق پاپ هستیم؛ این دیدار و ارتباطی که کلیسا دنبال می‌کند بر پایه اخوت و برادری است که خداوند به همه ما انسان‌ها داده است؛ ما به دنبال گسترش این برادری با همه دنیا هستیم.
وی بیان داشت: کتاب روابط ایران و واتیکان بیانگر وجود رابطه کهنی بین واتیکان و ایران است؛ این کتاب در واقع نمایشگاهی از اخوت ما، گفت و گو و نرمش بین واتیکان و ایران است که به شکل به روز درآمده اما ریشه‌های کهن دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان در ابتدای این وبینار گفت: این کتاب را به مقامات ارشد واتیکان اهدا کرده ایم و در این مراسم نیز قصد داریم آن را به کاردینال ساندری تقدیم کنیم.


حجت‌الاسلام و المسلمین سید طه هاشمی با اشاره به مشکل مشترک ادیان در عصر حاضر مبنی فاصله گرفتن بشر از اخلاق و معنویت افزود: در جلسه‌ای به پاپ فرانسیس اعلام نمودم که در حال حاضر مسئله مهم این است که چه تعداد خداپرست در دنیا وجود دارد و اینکه چه تعداد مسلمان و چه تعداد مسیحی در دنیا داریم یک مسئله فرعی است؛ باید به گفت و گوی بین ادیانی توجه بیشتر شود.


مولف کتاب روابط ایران و واتیکان هم به تشریح بخش‌های مختلف آن پرداخت و گفت: پروفسور مونته سِه تصریح کرد: در این کتاب برخی نسخه‌های خطی فارسی را فهرست کردم که تا زمان انتشار آن ناشناخته بودند.


پروفسور مونته سه مکاتبه‌های تاریخی بین ایران و واتیکان را نشان دهنده سابقه تعامل‌های دوستانه بین این دو کشور دانست و گفت: این مکاتبه‌ها بیانگر رابطه همراه با مودت در ادوار مختلف تاریخ ایران و واتیکان هستند، هیچ کشور اسلامی در طول تاریخ و در سده‌های مختلف به اندازه ایران تعامل، مکاتبه‌های رسمی و ارتباطات دوستانه و صمیمی با واتیکان نداشته است./


نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *