کاخ سفید مانع دستیابی روسیه به سلاح های غربی در اوکراین خواهیم

تهران- ایرنا-جن ساکی سخنگوی کاخ سفید درباره ارسال سلاح به اوکراین، گفت: با تدابیر اتخاذ شده مانع از دستیابی روسیه به سلاح و تجهیزات ارسالی کشورهای غربی به کی‌یف خواهیم شد.


به گزارش ایرنا، وی همچنین در خصوص موضع چین درباره بحران اوکراین نیز گفت که پکن باید در این باره یک موضع روشن اتخاذ کند.


ساکی اظهار کرد که بایدن فردا درباره “تلاش‌های آمریکا برای بسیج جهان در دفاع از دمکراسی” سخن خواهد گفت.


وی گفت: بایدن و رهبران جهان راه‌های حفظ ثبات اقتصادی جهان از جمله مسائل مربوط به قیمت انرژی را بررسی کردند.


با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، کشورهای غربی اقدام به ارسال سلاح و مهمات به اوکراین کرده‌اند.


جوسپ بورل نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که ۴۵۰ میلیون یورو انواع تسلیحات ازجمله هواپیماهای نظامی به اوکراین ارسال می کند و ۵۰ میلیون یورو هم محموله هایی همچون سوخت و لوازم مورد نیاز به این کشور تحویل می دهد.  


اولاف شولتز صدراعظم آلمان نیز روز شنبه اعلام کرد که برلین یکهزار سلاح ضد تانک و ۵۰۰ موشک زمین به هوا استینگر به اوکراین خواهد داد.


بلژیک نیز اعلام کرد که  سه هزار و ۸۰۰ تُن سوخت و ۲ هزار قبضه مسلسل به ارتش اوکراین تحویل می دهد.


رسانه‌های غربی همچنین از ارسال کمک های نظامی کشورهای اروپایی چک و هلند به اوکراین خبر دادند.


بر اساس این گزارش، هلند ۲۰۰ قبضه موشک دوش پرتاب پدافند هوایی استینگر به اوکراین ارسال می کند.


رسانه های چک نیز خبر دادند که دولت این کشور موافقت کرده تا مهمات و تسلیحات به ارزش هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به اوکراین ارسال کند.


وزارت دفاع روسیه نیز روز دوشنبه به کشورهای غربی در مورد ارسال تسلیحات به اوکراین که طی روزهای اخیر افزایش یافته، هشدار داده است.


در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه هفته گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.


روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.


اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.


به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد پنجمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.


نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *